Najlepszy rower dla kobiety – jak wybrać odpowiedni rower?
Każda kobieta szukając roweru chce, żeby był dla niej odpowiedni. Poszukuje jednośladu dostosowanego do jej preferencji, z wyglądem, którego mogliby jej pozazdrościć inni rowerzyści. Wygodny, funkcjonalny, pozwalający na łatwe pokonywanie tras. Na rynku znajduje się dużo różnych modeli rowerów damskich, różniących się między sobą budową, zastosowanym sprzętem, umieszczonymi dodatkami czy kolorem. Wybór roweru dla kobiety wiąże się z przemyśleniem kilku ważnych kwestii. To jaki rower wybierze, zależy od jej potrzeb i tego gdzie będzie nim jeździć. Również rozmiar roweru jest ważną kwestią i uzależniony jest od wzrostu kobiety. Podpowiemy Ci, jak wybrać odpowiedni rower dla kobiety, tak żeby jazda nim sprawiała jej jak najwięcej przyjemności.
Cechy rowerów damskich
Rowery damskie różnią się zasadniczo od rowerów męskich. Główna różnica opiera się na budowie ramy rower. W rowerach dla kobiet górna rama roweru jest zazwyczaj obniżona, pozwalając na łatwiejsze wsiadanie i zsiadanie z roweru. Ma to szczególnie ważne zastosowanie w przypadku pań lubiących jeździć rowerem w spódnicy lub sukience – obniżona rama roweru pozwala na swobodną jazdę w takim stroju. Ponadto odpowiednie wyprofilowanie ramy sprawia, że kobieta jadąca rowerem może przyjąć na nim bardziej wyprostowaną pozycję niż na rowerze męskim.
Odległość siodełka od kierownicy jest mniejsza w przypadku rowerów dla kobiet niż w rowerach dla mężczyzn. Wiąże się to z budową ciała – kobiety charakteryzują się krótszymi rękami niż mężczyźni, dlatego łatwiej im jeździć rowerami z krótszą ramą. Także kierownica w „damkach” jest węższa, co wynika z mniejszego rozstawu ramion u pań niż u panów.
Dla osób lubiących często jeździć rowerami ważną kwestią jest dobór odpowiedniego siodełka. W rowerach dla kobiet siodełko jest szersze niż w rowerach męskich. Taka różnica również wynika z anatomii budowy kobiecego ciała. Szersze kości sprawiają, że wygodniej jeździ się kobietom na obszerniejszych siodełkach – zbyt wąskie może powodować dyskomfort w trakcie długich podróży.
Ważną kwestią podczas wyboru roweru przez kobietę jest także waga roweru. Najlepszymi rowerami będą rowery posiadające aluminiową ramę, która jest znacznie lżejsza niż stalowa. Różnica między tymi dwoma typami materiałów zastosowanych do budowy roweru wynosić może nawet 2 kg. Biorąc pod uwagę całkowity ciężar roweru i dołączonych do niego akcesoriów, najlepiej wybrać rower lekki, który bez problemu możemy wnieść nawet po klatce schodowej jeśli mieszkamy w bloku.
Poza wyżej wymienionymi elementami, budowa roweru męskiego i damskiego zasadniczo nie różni się. Zastosowany osprzęt jest taki sam i pozwala na dobre korzystanie z roweru zarówno kobietom, jak i mężczyzno. Producenci rowerów tworzą szeroką gamę rowerów dedykowanych kobietom. W zależności od tego, gdzie najczęściej zechcesz jeździć rowerem, z łatwością możesz znaleźć odpowiedni dla siebie damski rower miejski, trekkingowy, crossowy, górski czy szosowy.
Rower miejski damski
Klasyczny rower miejski dla kobiety charakteryzuje się mocno obniżoną górną ramą. Jest to bardzo przydatne w trakcie jazdy po mieście, gdzie duży ruch i uliczne światła wymuszają częste zatrzymywanie się i zsiadanie z roweru. Wyprostowana pozycja, jaką kobieta przyjmuje na rowerze miejskim pozwala na swobodną jazdę i łatwiejszą obserwację drogi. Dzięki temu rowerzystka szybciej dostrzeże nadjeżdżające samochody lub pieszych. Dużą zaletą rowerów miejskich są dołączane do nich akcesoria. Koszyk montowany z przodu roweru pozwoli Ci na przewiezienie w nim zakupów lub włożenie torebki.
Dzwonek rowerowy sprawi, że ludzie idący ścieżką rowerową zejdą z niej, gdy usłyszą jego donośny dźwięk. Lampa zasilana dynamo oświetli w nocy drogę i nie będziesz musiała się przejmować, że skończą Ci się baterie. Ciekawa kolorystyka cieszyć Cię będzie za każdym razem, gdy spojrzysz na swój rower. Przykładem roweru miejskiego godnego polecenia jest m.in. rower Kross Bisette.
Rower trekkingowy damski
Alternatywą dla roweru miejskiego jest rower trekkingowy (np. Kross Trans 4.0) , który występuje zarówno w wersji damskiej, jak i męskiej. Rower trekkingowy dla kobiety ma podobnie jak w rowerze miejskim specjalnie obniżoną ramę roweru. Jazda nim pozwala na swobodne przemierzanie nawet bardzo długich tras. Doskonale nadaje się nie tylko do jazdy po mieście, ale i po leśnych i polnych drogach. Zamontowanie amortyzatora pozwoli Ci na odczuwanie dużego komfortu także podczas przejażdżki po wybojach. W przeciwieństwie do roweru miejskiego, w damskim rowerze trekkingowym można przewieźć znacznie więcej rzeczy. Jest on tak przystosowany, by móc wozić cięższe pakunki, które można włożyć do sakw mocowanych na bagażniku. Doskonale nadaje się do turystycznych wypadów poza miasto.
Rower górski damski
Rower górski jest doskonałym wyborem dla kobiet lubiących mocniejsze wrażenia i jazdę rowerem w trudnym terenie. Ze względu na szerokie opony świetnie poradzi sobie z pokonaniem górzystego terenu czy leśnej głuszy. Niska waga roweru sprawia, że jest bardzo zwrotny i pozwoli na pewną jazdę w zmiennych warunkach. Zamontowane amortyzatory pozwolą na pewniejsze trzymanie kierownicy i słabsze odczuwanie wstrząsów. Najlepszym amortyzatorem dla kobiety jest amortyzator powietrzny, który dostosowuje się do wagi osoby nim jadącej, dzięki czemu jazda rowerem górskim będzie jeszcze przyjemniejsza. Chcąc wybrać rower górski warto zwrócić uwagę na rowery z serii Kross Lea w całości dopasowane do kobiecych potrzeb.
Rower szosowy damski
Damski rower szosowy nie różni się mocno od męskiego. Rama roweru szosowego jest na tyle długa, żeby kobieta mogła na nim przyjąć odpowiednio pochyloną pozycję umożliwiającą rozwijanie bardzo dużych prędkości. Lekka aluminiowa rama i dodatkowo wąskie opony pozwalają na lepsze pokonywanie oporów toczenia, dzięki czemu rowerem szosowym można rozwinąć zawrotne prędkości.
Rower crossowy damski
Rower crossowy dla kobiety jest najlepszym wyborem pomiędzy rowerem górskim a szosowym. Dobrym przykładem jest rower Kross Evado. Jako uniwersalny rower doskonale sprawdza się zarówno podczas jazdy po mieście, jak i po leśnych drogach. Opony w rowerze crossowym są węższe niż w rowerze górskim i szersze niż w rowerze szosowym, dlatego pozwalają na znalezienie złotego środka osobom chcącym wypośrodkować oba style jazdy.
Dostosowanie rozmiaru roweru do wzrostu kobiety
Jeśli wiesz już, jaki rodzaj roweru chcesz kupić, musisz dobrać jego odpowiedni rozmiar. Kupując damski rower w sklepie stacjonarnym, jego rozmiar dobierzesz sprawdzając czy odległość między kroczem a górną ramą roweru pozwala Ci na swobodne stanie nad rowerem. Zakup roweru przez stronę internetową również nie sprawi Ci trudności. Pomocna w tym będzie dla Ciebie tabela rozmiarów zamieszczona na stronie producenta. W pierwszej kolejności musisz zmierzyć odległość między podłożem a kroczem. Wynik ten pozwoli Ci na ustalenie odpowiedniej wielkości ramy roweru. W zależności od rodzaju roweru, jaki chcesz kupić, uzyskany wynik musisz pomnożyć przez 0,57 w przypadku roweru górskiego, przez 0,63 dla roweru trekkingowego i przez 0,66 w rowerze szosowym. Uzyskany wynik trzeba podzielić jeszcze przez 2,54, żeby uzyskać rozmiar ramy w calach. Dzięki tej metodzie odpowiednio dobierzesz rower i będziesz mogła się nim cieszyć bez obaw, że jest za duży lub za mały. Źle dobrany rozmiar roweru sprawia, że jazda nim jest trudna i trzeba włożyć sporo wysiłku, żeby przejechać nawet mały odcinek trasy.
Prawidłowo dobrany rower dla kobiety sprawia, że jazda takim rowerem będzie cieszyła przez długi czas. Rozmiar, rodzaj roweru, jego waga, kolor i dodatkowe akcesoria powinny być dobrane indywidualnie, tak aby podobały się osobie, która ma nim jeździć. Jazda rowerem jest dobrą alternatywą spędzania wolnego czasu. Pozwala na rozwijanie pasji podróżniczych, zwiększa spostrzegawczość, uczy poruszania się w ruchu ulicznym i pozwala na utrzymanie dobrego stanu zdrowia. Aktywność fizyczna jest najlepszym sposobem na poprawę sprawności fizycznej i zwiększenie hormonów szczęścia w organizmie. Zakup odpowiedniego roweru damskiego pozwoli Ci na poprawę samopoczucia i delektowanie się długimi rowerowymi przejażdżkami.